System Informatyczny wspomagający pracę laboratoriów medycznych.
Idealny dla każdego rodzaju laboratorium: począwszy od
małych punktów pobrań, poprzez małe, średnie oraz duże laboratoria współpracujące
z jednostkami zewnętrznymi, aż do bardzo dużych laboratoriów szpitalnych.
KS-SOLAB oznacza kompleksową informatyzację laboratorium: począwszy od momentu
przyjęcia zlecenia na wykonanie badań, przez procesy pre-analityczne i
analityczne aż do zatwierdzania wyników, wydania ich pacjentowi i rozliczenie
finansowe. System przechowuje pełną dokumentację wszystkich bieżących działań
podejmowanych w laboratorium wraz z danymi archiwalnymi.
Oprócz obsługi czynności laboratoryjnych System jest cennym
źródłem informacji na temat działalności jednostki. Szereg wielowymiarowych
zestawień oraz statystyk dedykowanych kadrze zarządzającej, pozwala jeszcze
trafniej podejmować strategiczne decyzje.
BUDOWA I ZAKRES FUNKCJONALNY SYSTEMU KS-SOLAB:
System został stworzony dla dowolnej liczby stanowisk i doskonale sprawdza się w
pracy w sieci. Dzięki połączeniu z systemem
KS-MEDIS,
służącym do wspomagania obsługi szpitali, oraz systemem
KS-ZIPLO
możliwy jest automatyczny przepływ
informacji zarejestrowanych w gabinecie lekarskim lub na Izbie Przyjęć
bezpośrednio do laboratorium, bez konieczności wypełniania druków skierowań.
Pełną
automatyzację pracy uzyskano dzięki zastosowaniu systemu kodów kreskowych do
oznaczenia badań i probówek z materiałem badanym oraz płynnej współpracy z
urządzeniami laboratoryjnymi.
Elastyczność systemu pod względem konfiguracyjnym pozwala na jego daleko posuniętą
indywidualizację i dostosowanie do przyjętych rozwiązań organizacyjnych.
Najważniejsze funkcje systemu KS-SOLAB:
Zastosowanie kodów kreskowych
Pełną automatyzację pracy laboratorium gwarantuje system zapisu informacji w
postaci kodów kreskowych. Ich odczyt odbywa się za pomocą czytników. Wszystkie
informacje zapisane w kodzie są automatycznie przenoszone do systemu
informatycznego KS-SOLAB.
Kod kreskowy może być umieszczony na skierowaniu na badania diagnostyczne,
probówce zawierającej materiał badany, wydruku wyników badań czy listach roboczych
na poszczególne pracownie diagnostyczne.
Odczytanie kodu kreskowego przez użytkownika powoduje:
- szybkie odnalezienie w systemie określonego zlecenia,
- śledzenie na bieżąco stopnia zaawansowania wykonania badania lub całego zlecenia.
- dla badań jeszcze nie wykonanych przejście do części systemu umożliwiającej rejestrację wyniku badania.
Rejestracja zlecenia
Przyjmowanie zleceń laboratoryjnych odbywa się na podstawie specjalnych kart
rejestracyjnych (druków zleceń), gdzie dane o zleceniu zapisane są w postaci kodu
kreskowego.
Automatyzacja procesu rejestracji jest możliwa dzięki zastosowaniu czytników OMR.
Czytniki te pozwalają na błyskawiczne odczytanie informacji zawartych na
formularzu oznaczonym kodem kreskowym. Czas takiego odczytu stanowi ułamek czasu
potrzebnego przy ręcznym wprowadzaniu danych (czytniki te są w stanie przetworzyć
do 50 formularzy na minutę). Dodatkowo wymierną korzyścią z zastosowania czytników
OMR jest kontrolowanie poprawności wypełniania dokumentu w trakcie odczytu.
Jednak najważniejszym argumentem przemawiającym za wykorzystaniem czytników OMR
jest eliminacja błędów popełnianych podczas ręcznej rejestracji.
Wykonywanie badań laboratoryjnych
Wykonanie badania laboratoryjnego odbywa się poprzez wprowadzenie wyniku badania
do systemu manualnie bądź bezpośrednie przesłanie wyniku do systemu przez
analizator, bez konieczności ingerencji operatora.
Rozbudowana baza wartości badanych pozwala na automatyczną analizę i diagnozowanie
wprowadzanych wyników w czasie rzeczywistym i ewentualną ich korektę.
Współpraca systemu informatycznego KS-SOLAB z urządzeniami laboratoryjnymi pozwala
na pełną automatyzację procesu wykonywania badań. W przypadku transmisji
dwukierunkowej, po zarejestrowaniu w systemie informacji umieszczonych na
skierowaniu, pracownikowi laboratorium pozostaje jedynie umieścić probówkę
oznaczoną kodem kreskowym w analizatorze. Dalsze czynności wykonywane są
automatycznie. System KS-SOLAB, na podstawie zarejestrowanych danych, dokona
programowania analizatora, a urządzenie po wykonaniu badania automatycznie prześle
wynik do systemu, gdzie nastąpi jego wydruk.
Monitoring urządzeń laboratoryjnych
Zabezpieczenie przed utratą danych gwarantuje system monitorowania pracy
wszystkich analizatorów, dzięki czemu administrator systemu ma na bieżąco wgląd w
ich pracę.
Pracownia mikrobiologii - czynna rejestracja zakażeń szpitalnych
System KS-SOLAB umożliwia rejestrację pełnego procesu wykonywania badań
laboratoryjnych w pracowni mikrobiologii. Dzięki przyjaznemu interfejsowi
rejestracja wyników wraz z antybiogramami jest prosta i intuicyjna, a pracownicy
laboratorium na bieżąco monitorują stan realizacji danego badania.
Jednym z czynników decydujących o jakości świadczonych usług medycznych w
szpitalach jest częstość występowania zakażeń szpitalnych. Nie pozostaje to bez
znaczenia przy wprowadzanym od niedawna systemie akredytacji i oceny jakości
świadczonych usług medycznych.
System informatyczny KS-SOLAB dzięki współpracy z modułem Zakażeń Szpitalnych oraz
systemem
KS-MEDIS
pozwala na monitorowanie zakażeń szpitalnych w sposób czynny w
oparciu o analizę danych klinicznych, laboratoryjnych i aptecznych. Zgromadzone w
systemie informacje pozwalają na przeprowadzenie szczegółowej analizy występowania
zakażeń szpitalnych.
Dystrybucja wyników
System posiada rozbudowany mechanizm tworzenia i konfigurowania wydruków wyników
badań. Ich formę i wygląd można dostosować do indywidualnych wymagań, zgodnie z
wypracowaną praktyką. Dystrybucja wyników badań może odbywać się w formie
elektronicznej oraz tradycyjnej (papierowej).
Statystyki i rozliczenia finansowe
Wszystkie informacje o wykonanych badaniach, wynikach oraz zleceniach są na
bieżąco gromadzone w systemie. KS-SOLAB został wyposażony w narzędzia o
charakterze statystycznym dające bardzo szerokie możliwości precyzyjnego
określania kosztów funkcjonowania jednostki, prognozowania przyszłych wydatków,
planowania nowych zasad kontraktowania umów, itp.
System umożliwia pełną obsługę rozliczeń z NFZ oraz innymi kontrahentami,
z którymi podpisywane są stosowne umowy na świadczenie usług. Może również pełnić
rolę okienka kasowego dla pacjentów wykonujących badania prywatnie.