Specjalistyczne narzędzie informatyczne, wspomagające
pracę dużej, samodzielnej jednostki medycznej jaką jest szpital.
Głównym zadaniem systemu KS-MEDIS jest zautomatyzowanie pracy szpitala
uwzględniając jego indywidualną strukturę medyczną oraz organizacyjną. System
pozwala na kompleksową obsługę pacjentów od momentu zarejestrowania ich danych,
prowadzenie dokumentacji administracyjnej i statystycznej, zarządzanie gospodarką
lekową, wskazywania miejsc powstawania kosztów i ich wielkości oraz generowania
raportów do wszystkich oddziałów NFZ. Dzięki wewnętrznej komunikacji pomiędzy
poszczególnymi modułami, możliwe jest sprawne zarządzanie poszczególnymi
jednostkami strukturalnymi szpitala, w tym: izbą przyjęć, oddziałami,
laboratorium, magazynem, apteką itp. Spójny system zarządzania informacją oraz
możliwość kształtowania sposobu ich przedstawienia pozwala na optymalną projekcję
danych.
System wprowadza nowe standardy zarządzania sferą
administracyjną szpitala, analizy kosztów oraz ich optymalizacji. Umożliwiają to
nowoczesne podsystemy
finansowo-księgowe (KS-FKW),
kadrowo-płacowe (KS-KPW) oraz
wspomagające zarządzanie magazynem (KS-GMW) i
środkami trwałymi (KS-STW).
Zaawansowane techniki przetwarzania i prezentacji danych pozwalają na
rozwiązywanie złożonych problemów oraz aktywnie pomagają podejmować strategiczne
decyzje w dziedzinie zarządzenia szpitalem (KS-WADAN).
Poszczególne programy oraz funkcje tworzą jeden, spójny, harmonijny system
informatyczny. Możliwe jest stworzenie własnego systemu, zestawiając ze sobą
pojedyncze elementy oprogramowania.
System jest zgodny z aktualnymi
przepisami regulującymi działalność placówek służby zdrowia.
BUDOWA I ZAKRES FUNKCJONALNY SYSTEMU KS-MEDIS:
System KS-MEDIS składa się z kilkunastu różnych modułów, których zadaniem jest
bezpośrednia obsługa wszystkich jednostek działających w ramach struktury
organizacyjnej szpitala. Wielomodułowość systemu pozwala na dowolne modelowanie i
pełne dostosowanie zarówno do aktualnych jak i przyszłych potrzeb wybranej
jednostki.
Poszczególne etapy pobytu pacjenta w szpitalu obejmują:
- przyjęcie chorego i umieszczenie go na odpowiednim oddziale,
- rejestracja kolejnych zleceń i procedur medycznych,
- przyjęcie należności za wykonane usługi,
- uzyskanie refundacji na podstawie zgromadzonej dokumentacji medycznej i administracyjnej.
Do najważniejszych modułów KS-MEDIS należą:
Ruch Chorych
Moduł integrujący wszystkie części medyczne systemu. Obejmuje on
logiczno-organizacyjną strukturę szpitala i z modułami Zlecenia oraz Oddziały
odpowiada za obsługę procesu leczenia. Umożliwia prowadzenie rejestru wszystkich
przyjętych pacjentów wraz z informacjami dotyczącymi rozpoznanych chorób,
przebiegu leczenia, pobytu na oddziałach, rejestrowanie wykonywanych na rzecz
pacjentów świadczeń oraz prowadzenie szczegółowych informacji medycznych
dotyczących hospitalizacji pacjentów.
Ruch Chorych składa się z następujących modułów:
- Księgi - czyli wymagane ustawowo rejestry (Księga Główna, Oddziałowa,
Oczekujących, Odmów i Porad Ambulatoryjnych oraz Izba Przyjęć),
- Statystyka - czyli generowanie różnego rodzaju zestawień i raportów
- Generator Wydruków - pozwalający na projektowanie szablonów i raportów,
które mogą być wykorzystane jako wzory podczas wydruków: wyników badań,
opisów zdjęć, wypisów pacjentów, wniosków, skierowań, itp.
Zlecenia
Moduł ten przeznaczony jest do rejestrowania wykonywanych procedur medycznych oraz
wszystkich zdarzeń związanych z leczeniem pacjentów. Obejmuje także przyjmowanie
zleceń na zabiegi lub badania oraz rejestrowanie dodatkowych świadczeń. Umożliwia
ponadto prowadzenie statystyk świadczeń wraz z określeniem stanu ich realizacji.
Kasa
Moduł ten usprawnia przeprowadzanie transakcji pieniężnych, umożliwia ich
dokumentacje oraz współpracuje z systemem finansowo-księgowym. Pozwala na bieżąco
śledzić stan kasy, wysyłać raporty do księgowości, a także dzięki wbudowanej opcji
tworzenia profili, która umożliwia zapamiętywanie ustawień przy tworzeniu
dokumentów, pozwala na skrócenie czasu potrzebnego do wykonania niektórych
czynności.
Statystyka
Za pomocą dostępnych narzędzi, możliwa jest pełna analiza statystyczna pracy
szpitala. Duża ilość dostępnych kategorii obliczeń, zastosowanych filtrów oraz
możliwość stosowania indywidualnie utworzonych profili, pozwala na optymalny wybór
odpowiednich obliczeń. Szybki czas wyliczania zestawień daje duże oszczędności
czasowe. Przedstawianie wyników obliczeń w postaci wykresów daje możliwość
graficznego zaprezentowania statystyki pracy szpitala.
Refundacje
Moduł pozwala na automatyczne generowanie raportów do NFZ zgodnie z obowiązującymi
zasadami finansowania służby zdrowia. Korzysta on z informacji zawartych w Księdze
Głównej oraz Zleceniach i automatycznie generuje wymagane przez NFZ zestawienia,
na podstawie których szpital może uzyskać refundację ponoszonych kosztów
hospitalizacji pacjentów. System współpracuje z programem KS-SIKCH, co umożliwia
przekazanie sporządzonych raportów NFZ w formie elektronicznej.
Bazy
Moduł pozwala na zarządzanie wszystkimi bazami danych (słownikami) np. pacjentów,
usług medycznych, leków, itp. Wraz z systemem dostarczane są słownikowe bazy
danych (uzupełnione częściowo i w całości): baza adresowa oddziałów NFZ, baza
województw, powiatów i gmin, baza miejscowości i kodów pocztowych, baza leków
KS-BLOZ, baza chorób zgodna z X Rewizją Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji
Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-10) - trzy- i czteroznakowa oraz baza procedur
medycznych (ICD-9-CM).
Komunikacja
Dzięki integracji, wszelkie zarejestrowane dane są dostępne w pozostałych
częściach systemu. Umożliwia to szybki dostęp do wszelkiej dokumentacji
administracyjno-medycznej z kilku poziomów dając komfort pracy z jednym
rozbudowanym i kompatybilnym systemem komputerowym.